نه کاری که باید هر روز قبل از ساعت ۹ صبح انجام دهید

نه کاری که باید هر روز قبل از ساعت 9 صبح انجام دهید

 نه کاری که هر روز قبل از ساعت ۹صبح باید انجام دهید

صبح به شدت حائز اهمیت است. در واقع بستری است که کل روز بر روی آن بنا می‌شود. انتخاب این‌که صبح خود را چگونه بگذرانید می‌تواند روز پیش‌روی‌تان را تغییر دهد.

وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوم، ذهنم را به آرامی آماده و به محض طلوع خورشید از پنجره به بیرون نگاه می‌کنم. خانواده‌ام هنوز خواب هستند. این یک شروع آرامش‌بخش است.

کمی حرکات کششی انجام می‌دهم، یک لیوان آب می‌نوشم، کتری چای را روشن می‌کنم و برای ۱۰ دقیقه به تمرینات مدیتیشن می‌پردازم. سپس از نوشیدن یک فنجان چای لذت می‌برم و یک فصل از یک کتاب خوب را می‌خوانم. در نهایت به مدت یک ساعت قبل از آن‌که کار روزانه شروع شود، چیز‌هایی می‌نویسم.

وقتی خانواده‌ام بیدار می‌شوند، برای مدت کوتاهی کارم را متوقف می‌کنم و برای اجرای چند کار ساده صبح‌گاهی به آن‌ها می‌پیوندم.

این تنها یک تصویر ساده از برنامه صبح‌های من بود که باعث می‌شود خوشحال باشم.

البته همیشه این طور نبوده است. من عادت داشتم همیشه با عجله از خواب بیدار شوم و قبل از رفتن به کار و جلسات، پریشان و بدخو باشم. واقعا وضعیت افتضاحی بود اما این زندگی من شده بود. هیچ راه بهتری را نمی‌شناختم، برای همین فکر نمی‌کردم بتوانم چیزی را تغییر دهم. خوشبختانه در اشتباه بودم!

من صبح‌هایم را تغییر دادم به طوری که به سودم باشد نه به زیانم. برای رسیدن به این هدف تنها چند کار و روال ساده را اجرا کردم. در طول سال‌ها، این رویه‌ها را با هزاران دانش‌آموز و مراجعان مختلف به اشتراک گذاشته‌ام. خیلی از آن‌ها یک یا دو ماه بعد نزد من برگشته‌اند و گفته‌اند: «واقعا ازت ممنونم!» ممکن است این رویه‌ها بتوانند به شما هم کمک کنند.

  • یک شروع زود داشته باشید (زود شروع کنید) (سحرخیز باشید)

اگر صبح‌هایتان بی نظم و پر‌هرج‌و‌مرج است، راه حل آن این است که کمی زودتر از خواب بیدار شوید. البته برای انجام این کار باید شب قبل هم کمی زودتر برای خوابیدن به تختخواب روید.

این کار را به آرامی شروع کنید، برای ۶ تا ۹ هفته آینده تنها هر هفته ۱۰ دقیقه زودتر از خوب بیدار شوید. به این ترتیب به سختی متوجه تغییرات روز به روز خواهید شد. این زمان اضافی به شما کمک خواهد کرد که از استرس، خرید بلیط‌های عجله‌ای، تأخیر در ورود و سایر دردسر‌‌های غیر ضروری دوری کنید.

  • بر روی خوبیها تمرکز کنید

هر روز را با عشق، بخشش و سپاسگزاری شروع کنید. وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید و به این فکر کنید که چه نعمت بزرگی دارید که زنده هستید، می‌توانید باشید، ببینید، فکر کنید، دوست داشته باشید و اهدافی داشته باشید که برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید. شادی بخش بزرگی از این قسمت‌‎های کوچک زندگی‌تان است. لذت بردن از زندگی، داشتن حس قدردانی از همه این‌ها است.

باور کنید این شادی نیست که ما را قدردان می‌کند بلکه قدردانی است که موجب شادی می‌شود. درون خودتان یک عادت ایجاد کنید که ابتدای صبح برای هر چیزی که الان صاحبش هستید، خوبی‌اش را ببینید. این گونه عادت خواهید کرد که در طول روز به هر چیزی که نگاه می‌کنید جنبه‌ی مثبت درونش را ببینید.

  • حرکات کششی انجام دهید

خیلی ساده است اما بیشتر اوقات به دست فراموشی سپرده می‌شود. انجام حرکات کششی در ابتدای صبح این ویژگی‌ها را دارد:

  • باعث افزایش محدوده حرکت در مفاصل بدن می‌شود.
  • باعث بالا بردن انعطاف‌پذیری و هماهنگی ماهیچه‌ای می‌شود.
  • باعث افزایش گردش خون در ارگان‌های حیاتی بدن می‌شود.
  • سطح انرژی ذهنی و فیزیکی را بالا می‌برد (که از افزایش حرکت و جریان خون منتج می‌شود)

اگر در مورد این‌که چگونه حرکات کششی را به درستی انجام دهید نامطمئن هستید، می‌توانید هزاران ویدیو آموزشی را در سایت یوتیوب پیدا کنید. یکی از آن‌ها را که فکر می‌کنید برای شما مناسب‌تر است، انتخاب و هر روز صبح یک یا دو دقیقه آن را تمرین کنید. به زودی حس خواهید کرد که تغییر کرده‌اید. من این را ضمانت می‌کنم.

  • قبل از خوردن هر چیزی، یک لیوان بزرگ آب بنوشید

بدن شما بیش از ۶۰ درصد از آب تشکیل شده است و وقتی کل شب را بدون نوشیدن آب می‌گذرانید، بدن شما خشک و نیازمند به آب‌رسانی می‌شود. پس تشنگی‌تان را با چیزی که دقیقا بدن‌تان به آن نیازمند است فرونشانید. از نوشیدن قهوه، چای یا سایر نوشیدنی‌ها قبل از آن‌که حداقل یک لیوان آب بنوشید، پرهیز کنید. با انجام این کار بدن شما شروع به بیدار شدن کرده و حس سرزندگی و نشاط بیشتری خواهید داشت.

  • همه چیز را ساده نگه دارید

یکی از اشتباهات شخصی من سال‌ها قبل این بود که تلاش می‌کردم کارهای خیلی زیادی را در برنامه صبحم بگنجانم. وقتی اول صبح از خواب بیدار می‌شدم می‌خواستم ورزش کنم، مدیتیشن انجام دهم، به کارهای خانه رسیدگی کنم، مطالعه کنم، چیز‌هایی بنویسم، برای صبحانه چیزی بپزم، به ایمیل‌های کاری‌ام جواب دهم، مأموریت‌های کاری را رسیدگی کنم و غیره. قطعا نمی‌توانستم تمام این کارها را انجام دهم. خیلی زود از خواب بیدار می‌شدم و استرس زیادی را تحمل می‌کردم. صبح‌های اول وقتم به فشردگی بقیه روزم شده بود.

چیزی که کمک زیادی به من کرد این بود که چند کار کلیدی را اول صبح انجام دهم اما خودم را به انجام حجم زیادی از کارهای مختلف و کوچک در ابتدای صبح مقید نکنم. این باعث شد بتوانم زمان آزاد بیشتری داشته باشم، حرکات کششی بیشتری انجام دهم و در نهایت بتوانم از وقتم در آرامش و مفیدتر استفاده کنم. پس برنامه شما این‌ها شد: نوشیدن یک لیوان آب، انجام حرکات کششی، تمرینات مدیتیشن و شکرگزاری، نوشیدن یک فنجان چای لذت‌بخش، مطالعه و نوشتن. این کارهایی است که من در ابتدای هر صبح انجام می‌دهم و احساس خوبی از انجامشان دارم.

  • کارهایی انجام دهید که شما را به حرکت در ‌می‌آورند

مجددا می‌گویم، صبح‌هایتان را با انبوه کارهایی که باید انجام دهید پر نکنید اما چند کار ساده داشته باشید که برای بیدار شدن و شروع به انجام آن‌ها مشتاق و بی‌صبر باشید. برای من بنا به فهرست کوتاه صبح‌گاهی‌ام، دو کاری که باعث ایجاد شور و هیجان می‌شود، نوشتن و خواندن است. برای شما ممکن است یک پیاده‌روی طولانی، تمرینات یوگا، نیایش، نقاشی کردن یا حتی خواندن روزنامه صبحگاهی باشد.

به عبارت دیگر، فهرستی بزرگ از کارهایی که فکر می‌کنید باید آن‌ها را انجام دهید اما واقعا نمی‌خواهید، نداشته باشید. صبح‌های اول وقت را به عنوان هدیه‌ای به خود در نظر بگیرید.

  • بخوانید، مرور کنید یا به چیزی که باعث پرورش ذهن‌تان می‌شود گوش دهید

بسیاری از شاد‌ترین و موفق‌ترین افرادی که من می‌شناسم هر روز صبح کتاب مقدس‌شان را می‌خوانند، بعضی از آن‌ها یک کتاب الهام‌بخش، مقاله یا نقل‌قول‌هایی از بزرگان را می‌خوانند در حالی که عده دیگر به رادیو، پادکست یا برنامه‌های صوتی مفید که کمک می‌کند روزشان را به خوبی آغاز کنند، گوش می‌دهند. کلید موفقیت این است که برای خودتان یک آئین صبحگاهی داشته باشید و بر روی آن تمرکز کنید تا بتوانید مطالبی که باعث پیشرفت شخصی‌تان می‌شود را جذب و نگرش‌تان را توسعه دهید. این باعث می‌شود بتوانید روزتان را با ایده‌هایی آغاز کنید که شما را در مسیر باقی‌مانده روز هدایت کند. و نکته مهم این است که افکار شما حقیقت‌تان را کنترل می‌کنند.

پس هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید خودتان را درگیر چیزی مثبت کنید و بگذارید این موضوع برای شما الهام بخش باشد تا بتوانید قبل از دوباره به خواب رفتن در شب، کاری مثبت انجام داده باشید. این گونه است که روز‌های به یاد ماندنی و مفید ساخته می‌شوند.

  • همیشه آماده باشید، تنفس کنید و اجازه دهید بین فعالیت‌هایتان زمان خالی وجود داشته باشد

لحظات ابتدای صبح شما قرار نیست تنها از کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، پر شوند بلکه باید به عنوان فضاهای خالی بین کارهایتان هم استفاده شود. این بدان معنی است که خود این فضاهای خالی چیزی هستند که باید مورد قدردانی واقع شوند. پس اگر مطالعه می‌کنید و یا به مدیتیشن می‌پردازید، صبح‌تان فقط به این علت که مدیتیشن و مطالعه کرده‌اید ارزشمند نیست. فضای خالی بین این دو فعالیت نیز ارزشمند است. زمانی که برای رفتن به محل مدیتشن صرف کرده‌اید، برای پیدا کردن کتاب مورد نظرتان گذرانده‌اید، برای ورق زدن صفحات کتاب یا ریختن چای در لیوان صرف کرده‌اید یا حتی برای تماشای طلوع خورشید گذرانده‌اید، همه ارزشمند هستند. این فضاهای خالی کوچک به اندازه هر چیز دیگری مهم هستند.

سرعت خودتان را طوری تنظیم کنید که برای تمام کردن یک کار و انجام کار بعدی در عجله نباشید بلکه به این فضاهای خالی بین کارها اهمیت دهید و قدردان آن‌ها باشید.

  • به آرامی سراغ کاری روید که از همه مهم‌تر است

ما انسان‌ها موجوداتی هدف محور هستیم. دوست داریم پیشرفت کنیم. وقتی به یکی از اهدافمان می‌رسیم، لبخند می‌زنیم و حس رضایت خواهیم داشت. به همین علت است که شادترین افرادی که من می‌شناسم در عین حال موفق‌ترین افراد هم هستند.

کلید موفقیت شما در صبح‌هایتان این است که توجه خودتان را معطوف کارهای درست کنید نه کارهای ضروری. چون همه ما زمانی از این متعجب خواهیم شد که «چرا غیر ممکن است که همه کارها را انجام دهم؟» و پاسخ این سوال بسیار ساده است: «ما کارهای اشتباه زیادی را انجام می‌دهیم.»

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مردم هرگز با افزایش دادن کورکورانه ساعت‌های کار‌ی‌شان در فعالیت‌های مختلف نمی‌توانند کار بیشتری را انجام دهند. آن‌ها وقتی می‌توانند کار بیشتری انجام دهند که نقشه‌های دقیقی داشته باشند که اولویت‌ها و مراحل رسیدن به اهداف‌شان را اندازه‌گیری و ثبت کند. پس اگر می‌خواهید موفق‌تر باشید، استرس کمتری داشته باشید و در پایان روز خیلی شاد‌تر باشید، از خودتان این سوال را نپرسید که چگونه می‌توانید در این کار بازده بیشتری داشته باشید بلکه ابتدا بپرسید: «آیا اصلا باید این کار را انجام دهم؟»

این که قادر باشید کاری را به خوبی انجام دهید به این معنی نیست که کار درستی را انجام داده‌اید. من فکر می‌کنم این یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که نیازمند توصیه و راهنمایی است. خیلی اوقات بهره‌وری با این موضوع اشتباه گرفته می‌شود که چگونه کارها را سریع انجام دهیم. متاسفانه تعداد زیادی از کارهایی که مردم می‌خواهند سریع انجام دهند اصلاً نباید انجام شود!

یک صبح فوق‌العاده چیزی نیست که به صورت معجزه‌آسایی رخ دهد بلکه باید هوشمندانه ساخته شود. شما نباید همه این ایده‌ها را یک‌جا به کار بگیرید. می‌خواهم شما را به این چالش دعوت کنم که یک یا دو تا از این‌ کار‌ها را انجام دهید و بررسی کنید که چگونه صبح‌هایتان متحول می‌شود.

 

نوبت شماست…

شما چگونه دوست دارید صبح‌هایتان را آغاز کنید؟ چه چیزی کمک می‌کند روزتان را به درستی آغاز کنید؟ نظرات خود را بنویسید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *