ده عادتی که باید ترک کنید تا شاد باشید

10 عادت برای شاد شدن

وقتی انجام دادن کار‌های اشتباه را متوقف ‎کنید، فضای بیشتری برای کارهایی که شما را شاد می‌کنند ایجاد خواهید کرد.

  1. به تعویق انداختن اهداف خود را متوقف کنید

عده‌ای آرزوی موفقیت را دارند در حالی که عده‌‎ دیگر از خواب بیدار می‎شوند و برای به دست آوردن آن سخت تلاش می‌کنند. عمل و تغییر معمولا وقتی بیشتر از همیشه مورد نیاز هستند، مقاومت می‌کنند. خودتان را نگه دارید و انضباط داشته باشید. به تاخیر و تعویق انداختن ماری باعث می‌شود آن کار سخت‌تر و ترسناک‌تر شود. کاری که امروز شروعش نمی‌کنیم هیچ‌گاه فردا تمام نخواهد شد. و هیچ چیز پر استرس‌تر از این نیست که یک کار تمام نشده را تا ابد برای انجام دادن داشته باشید.

کلید موفقیت این است که به سادگی آن کار را آغاز کنید. شروع کردن به خودی خود معمولا برای ایجاد مومنتوم لازم برای به حرکت درآوردن توپ کافیست. پس خط پایان را فراموش کنید و تمام تمرکز خود را معطوف برداشتن اولین گام کنید. به خودتان بگویید: «من این کار را با برداشتن یک گام کوچک و ناکامل آغاز می‌کنم.» تمام این گام‌های کوچک به هم اضافه می‌شوند و شما ناگهان شروع به دیدن تغییرات خواهید کرد.

2. از متهم کردن دیگران و بهانه تراشی دست بردارید

دیگران را به خاطر چیز‌هایی که دارید یا ندارید یا به خاطر حسی که دارید یا ندارید، متهم نکنید.. وقتی دیگران را بابت کارهایی که خودتان مسئولش هستید متهم می‌کنید، از قبول مسئولیت سر باز می‌زنید و مشکل را به تعویق می‌اندازید. قدرت‌تان را هدر ندهید و شروع به پذیرش مسئولیت در زندگی‌تان کنید. متهم کردن تنها یک بهانه تاسف‌آمیز است و بهانه تراشی کردن اولین قدم به سمت شکست است. شما و فقط شما مسئول انتخاب‌ها و تصمیمات زندگی‌تان هستید.

3. تلاش برای عدم تغییر را کنار بگذارید

اگر هیچ‌چیز قرار نبود تغییر نکند، فردا صبح طلوع خورشید وجود نداشت. بیشتر ما با جایی که الان در آن قرار داریم احساس راحتی می‌کنیم در حالی که کل دنیای اطراف ما در حال تغییر است. پذیرش این موضوع اصلی مهم در شادی و موفقیت عمومی است. تنها وقتی که ما تغییر کنیم، رشد خواهیم کرد و شروع به دیدن دنیایی خواهیم کرد که تا به الان قادر به دیدنش نبودیم.

و فراموش نکنید، صرف‌نظر از این که موقعیت کنونی چقدر بد یا خوب است، تغییر خواهد کرد. این چیزی است که نمی‌توانید بر روی آن حساب باز کنید. پس آن را به آغوش بگیرید و باور داشته باشید که تغییرات به خاطر دلیلی رخ می‌دهند. همیشه در ابتدا ساده یا مشخص نیست اما در نهایت ارزشش را خواهد داشت.

4. کنترل کردن چیز‌های غیر‌قابل کنترل را متوقف کنید

اگر تلاش کنید همه چیز را کنترل کنید و سپس از بابت این‌که نمی‌توانید بعضی چیز‌ها را کنترل کنید، نگران شوید،خودتان را برای یک زندگی مملو از بیچارگی و نا‌امیدی آماده کرده‌اید.

بعضی از نیروها خارج از کنترل ما هستند اما شما می‌توانید یاد بگیرید چگونه به آن‌ها واکنش نشان دهید. زندگی هر شخصی دارای جنبه‌های مثبت و منفی است؛ صرف‌نظر از اینکه شما شاد هستید یا خیر به این وابسته است که شما بر روی چه جنبه‌‌هایی تمرکز می‌کنید.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که چیز‌هایی را که نمی‌توانید کنترل کنید را اجازه دهید بروند و انرژی هود را بر روی چیز‌هایی که قادر به کنترل کردن‌شان هستید، سرمایه‌گذاری کنید (همانند رفتار و گرایشات‌تان)

5. از سرزنش کردن خودتان بپرهیزید

هیچ چیز به اندازه سرزنش کردن خودتان شما را پایین نمی‌کشد. ذهن اگر به درستی استفاده شود، یک ابزار فوق‌العاده است. اما اگر از آن به درستی استفاده نکنید می‌تواند خیلی مخرب شود. مراقب محاورات درونی ذهن خود باشید. ما در سکوت با خودمان در ذهن‌هایمان صحبت می‌کنیم اما همیشه نسبت به چیز‌هایی که می‌گوییم و این‌که چگونه بر روی ما تاثیر می‌گذارد آگاه نیستیم.

هنری فورد گفته است: «چه فکر کنید که می‌توانید یا فکر کنید که نمی‌توانید، شما درست می‌گویید.» یکی از دلایل اصلی که ما شکست می‌خوریم این است  که به خودمان شک و مکالمات درونی منفی داریم. راه مقابله کردن با افکار منفی و احساسات مخرب این است که احساسات مخالف و مثبت ایجاد کنیم که قوی‌تر باشند. به محاورات درونی خودتان گوش دهید و افکار منفی را به افکار مثبت جایگزین کنید؛ در طول زمان خواهید دید که مسیر زندگی‌تا تغییر خواهد کرد.

6. نقد کردن دیگران را متوقف کنید

منفی بافی که به دیگران سرایت می‌دهید کم کم شادی خودتان را از بین خواهد برد. وقتی حقیقتا با کاستی‌ها خود احساس راحتی کنید، دیگر حس تهدید شدن یا مورد آزار قرار گرفتن از کاستی‌هایی که در دیگران می‌بینید را نخواهید داشت.

پس نگران بودن در مورد نقص‌هایی که در دیگران می‌بینید را متوقف کنید و بر روی خودتان تمرکز کنید. بگذارید رشو و پیشرفت ثابت در زندگی خودتان آن قدر مشغولتان نگه داردکه زمانی برای نقد کردن دیگران نداشته باشید.

7. از فرار کردن از اشتباهات و ترس‌های خود دست بردارید

به من اعتماد کنید، اگر قرار بود هر کسی مشکلش را در ظرف شما می‌ریخت تا آن را ببینید، مشکل خود را بر می‌داشتید و عقب می‌کشیدید. با مشکلات و ترس‌های خود سریعا مبارزه کنید، از آن‌ها فرار نکنید. بهترین راه حل این است که صرف‌نظر از این که چقدر قدرتمند هستند، با آن‌ها رو‌به‌رو شوید.

ترس‌ها به طور خاص، شما را از داشتن شانس‌ها و گرفتن تصمیمات متوقف می‌کنند. آن‌ها شما را محدود به فضای کوچکی نگه می‌دارند که در آن حس راحتی دارید.  اما داستان زندگی شما در واقع مجموعه‌ای از تجارب کوچک و خاصی است که بسیاری از آن‌ها نیازمند این هستند که شما از محدوده آرامش خود خارج شوید. این که به ترس‌ها و نگرانی‌هایتان اجازه دهید شما را کنترل کنند، زندگی کردن نیست، فقط زنده بودن است.

نکته آخر: یا شما مالکیت مشکلات و ترس‌هایتان را به دست بگیرید یا آن‌ها نهایتا شما را تصاحب خواهند کرد.

8. از زندگی کردن در یک مکان و زمان دیگر خودداری کنید

عده‌ای از مردم تلاش می‌کنند تمام زندگی‌شان را به این بگذرانند که در یک مکان و زمان دیگر زندگی کنند. آن‌ها مدام در سوک این هستند که چه بوده‌اند، چه کارهایی می‌تواسنتند انجام دهند و یا به چه چیزی می‌تواسنتند تبدیل شوند. به هر جهت گذشته دیگر گذشته است و آینده هنوز وجود ندارد. مهم این نیست که چقدر از وقت‌مان را به فکر کردن و اندوه خوردن از گذشته بگذرانیم، هرگزی چیزی تغییر نخواهد کرد.

یکی از واضح‌ترین پارادوکس‌های زندگی این است که روشن‌ترین آینده ما در توانایی ما به توجه کردن به کاری که اکنون انجام می‌دهیم وابسته است.

9. از تلاش برای کسی دیگر بودن دست بردارید

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی این است که در دنیایی که تلاش می‌کند شما را شبیه دیگران کند، خودتان باشید. همیشه شخصی دوست‌داشتنی‌تر، زیباتر، باهوش‌تر، یا جوان‌تر از شما وجود دارد اما هیچ‌وقت آن‌ها نمی‌توانند شما‌ باشند. خودتان را تغغیر ندهید که دیگرن دوست‌تان داشته باشند. خودتان باشید و افراد درست، شما را دوست خواهند داشت. شما نیز آن‌ها را دوست خواهید داشت.

10. تلاش نکنید ناسپاس باشید

تمام تکه‌های پازل زندگی در ابتدا به نظر نمی‌آیند که با هم جفت شوند اما در طول زمان باور کنید به خوبی جفت خواهند شد. پس بابت چیز‌هایی که به درستی پیش نرفته است شکرگزار باشید چون آن‌ها جا را برای چیز‌های دیگری که با هم جفت می‌شوند، باز کرده‌اند. و از کسانی که از کنار شما رفتند ممنون باشید چون آن‌ها جا را برای کسانی که می‌مانند باز کرده‌اند.

مهم نیست چقدر زندگی خوب یا بدی دارید ، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید شکرگزار باشید. یک شخصی در جای دیگری به شدت برای آن‌ها می‌جنگد. به جای فکر کردن درباره چیزهایی که ندارید، سعی کنید به این فکر کنید که چه چیزهایی دارید که دیگران ندارند.

2 دیدگاه برای “ده عادتی که باید ترک کنید تا شاد باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *